سرمربی بوسنی: برای صعود با نیجریه و ایران می جنگیم

سرمربی بوسنی: برای صعود با نیجریه و ایران می جنگیم

خبرگزاری بسیج: سافت سوسیچ سرمربی تیم فوتبال بوسنی گفت: برای صعود به مرحله دوم جام جهانی باید با تیم های ایران و نیجریه بجنگیم.

به گزارش خبرگزاری بسیج، بوسنی و هرزگوین اگر چه سال‌ها درگیر جنگ‌های داخلی بود اما در نهایت به کشوری مستقل تبدیل شد. آنها در زمینه فوتبالی طی چند سال اخیر پیشرفت‌ فراوانی داشته و توانسته‌اند راهی جام جهانی 2014 برزیل شوند.

آرشیتکت موفقیت‌های اخیر بوسنی کسی نیست به جز سافت سوسیچ، بازیکن پیشین یوگسلاوی سابق. او را با نام اختصاری «پاپه» می‌شناسند. او در دهه 80 میلادی یکی از فراموش نشدنی‌ترین گلزن‌ها بود. او اکنون 59 ساله است و با بوسنی روزگار خوشی را سپری می‌کند.

سوسیچ گفت‌وگویی با نشریه «زمان» ترکیه انجام داده است که در زیر می‌خوانید.

چطور بوسنی را به جام جهانی رساندید؟

دست یافتن به این موفقیت اتفاقی نبود. ما در مقدماتی جام جهانی پیش و جام ملت‌های اروپا مقابل پرتغال شکست خورده و با فاصله‌ای بسیار کم آن تورنمنت‌ها را از دست دادیم. البته خوش شانس هستیم که تعداد زیادی از بازیکنان ما در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند. به خاطر جنگ، مردم زیادی از کشور ما به سایر کشورهای اروپایی مهاجرت کردند بچه‌های آنها مشغول فوتبال بازی کردن شدند. هر ساله دو یا سه بازیکن جدید از لیگ کشورهای مختلف به تیم ملی معرفی می‌شوند.

زمانی که به جام جهانی صعود کردید احساس‌تان چه بود؟

نخستین چیز این بود که ما به عنوان یک کشور از این اتفاق خوشحال بودیم. احساس خوبی بود زیرا تا پیش از آن زیر فشار فراوانی قرار داشتیم. خروج از آن فشار برای ما عالی بود زیرا راه یافتن به تورنمنت‌های بزرگ برای ما تبدیل به کابوس شده بود. پیروزی مقابل اسلواکی می‌توانست ما را به جام جهانی برساند. چهار روز قبل در خانه از این تیم شکست خورده بودیم که یک شوک بزرگ برای ما بود. نیمه نخست یک بر صفر از حریف پیش بودیم. در دقیقه 70 کار با تساوی دنبال می‌شد اما در نهایت ما دو بر یک بردیم. ایزت هژیروویچ موفق به گلزنی شد. فکر می‌کنم این گل هدیه‌ای از سوی خدا بود.

موفقیت تیم ملی بوسنی چه تاثیری روی مردم این کشور داشته است؟

مردم ما در شرایط سختی زندگی می‌کنند. زخم‌های جنگ هنوز در مردم وجود دارد. هنوز هم فقر و گرسنگی وجود دارد اما همه ما فوتبال را دوست داریم. ما با صعودمان به جام جهانی توانستیم روحیه مردم را بالاتر ببریم. همه از این اتفاق هیجان زده هستند.

قرار گرفتن در بین 16 تیم ار منطقه اروپا برای رسیدن به جام جهانی کار ساده‌ای نبود. پس از گروه بندی هم ما با آرژانتین که شانس نخست صعود از گروه است روبه‌رو شدیم. برای رسیدن به مرحله حذفی جام جهانی باید با تیم‌های ایران و نیجریه بجنگیم. هم از نظر فیزیکی و هم از نظر تکنیکی در شرایط خوبی هستیم. حداقل هدفمان رسیدن به مقام دوم گروه است. قدرت انجام این کار را داریم اما به نظرم باید چند مشکلی که وجود دارد را حل کنیم.

هیچ وقت دیسیپلین یک نظامی را در تیمم پیاده نکردم زیرا نه نظامی هستم نه یک افسر پلیس. آزادی‌هایی که بازیکنانم می‌خواهند را به آنها می‌دهم. می‌خواهم در کارم توازن داشته باشم. به همین خاطر در زمان خودش هم سخت‌گیری می‌کنم و هم راحت هستم. اطلاعات خوبی در مورد جهان و دنیای فوتبال دارم. برخلاف خیلی‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهم چیزهایی بگویم که برای رسانه‌ها خوراک درست کنم.هیچ وقت هم در مورد هیچ چیز بزرگ‌نمایی نکردم. می‌خواهم کارها زمانی انجام شوند که باید انجام شود.